Digitale buitenreclame inzetten in de online wereld, is dat effectief?

Ooit was het voor ondernemers vanzelfsprekend om te adverteren in dagbladen, magazines en andere analoge middelen. De stap naar online marketing voelde aan als een risico en leek vooral erg spannend. Inmiddels is het standaard om online marketing te verwerken in de marketingmix en worden juist de offline middelen vaak vergeten of bewust buiten deze scope gelaten. Buitenreclame heeft lang onderdeel uitgemaakt van deze vergeten middelen en dat is erg zonde! Out of home (OOH) zoals digitale billboards en abri’s kunnen juist in deze tijden erg effectief zijn en zijn dus waardevol voor ontzettend veel bedrijven. Dit komt mede omdat je juist nu opvalt wanneer je deze manier van adverteren verwerkt in jouw mediamix.

WAT IS DIGITALE BUITENRECLAME PRECIES?

Digitale buitenreclame, ofwel digitale reclameborden met advertenties welke zichtbaar zijn in openbare ruimten, staan vaak gericht op snelwegen, autowegen, fietspaden of op drukbezochte locaties in verschillende steden. Buitenreclame kent dus verschillende vormen: digitale billboards, de welbekende reclamemasten langs de snelwegen of bijvoorbeeld de kleinere variant zoals de abri’s in bushokjes. Deze manier van adverteren biedt ondernemers een podium om een boodschap of product op een snelle manier aan de doelgroep over te brengen. Buitenreclame is de oudste manier van adverteren en zal nooit weg te denken zijn uit onze marketingmixen.

DIGITALE BUITENRECLAME ANNO 2022

Waarom is juist nu het moment om te investeren in buitenreclame? In deze tijd heeft nagenoeg ieder bedrijf online advertenties. Dat is logisch, want online marketing heeft verschillende voordelen: je kunt gemakkelijk targetten op de doelgroep, de resultaten zijn makkelijk te meten en je kan razendsnel aanpassingen aanbrengen op de berichten die jij hebt verspreid. Toch is deze manier van adverteren vaak niet voldoende. Er is een enorm aanbod aan online advertenties. Dat maakt het steeds lastiger om de aandacht van de potentiële klant te trekken. Het risico dat je online advertentie niet aanslaat, wordt dan groot. Buitenreclame daarentegen is en blijft één van de meest effectieve marketing tools. Buitenreclames zijn maar liefst vier keer zo effectief als advertenties in print. Dit wordt gemeten aan de hand van het vervolg gedrag van een klant: gaat de klant naar aanleiding van een bepaalde advertentie op onderzoek uit? Wanneer we naar buitenreclame kijken is het antwoord opvallend vaak ja. Het toevoegen van buitenreclame aan een gevarieerde marketingmix maakt deze manier van adverteren geschikt voor elke ondernemer of organisatie, ook al richt je je nu nog uitsluitend op online media.

VOOR- EN NADELEN VAN DIGITALE BUITENRECLAME

De ideale wereld ligt in de regel ergens in het midden tussen online en offline marketing. Veel mensen denken bij digitale buitenreclame (digital out of home) voornamelijk aan de nadelen ervan, omdat zij ervan overtuigd zijn dat online adverteren de beste en enige optie is. En tuurlijk, er zijn ook nadelen aan buitenreclame. Zo krijg je niet de kans om direct alle resultaten hiervan te analyseren en kan dit wat lastiger zijn om te achterhalen. Maar alleen als je ervan uitgaat dat online middelen altijd het beste zijn, komt buitenreclame slechter uit de bus. Bedenk je dus wel dat online middelen niet altijd het beste zijn voor jouw onderneming. 

Wat zijn nu eigenlijk wel de voordelen van bijvoorbeeld digitale billboard reclame? Deze manier van adverteren krijgt vaak veel meer aandacht van een passant. Deze advertentie kan je namelijk niet wegklikken of wegfilteren. Anders dan online advertenties, zijn buitenreclames vaak geen afleiding van de informatie die je eigenlijk zoekt. Als je een website bezoekt met een specifiek doel, doe je dat niet voor de reclame. De reclame leidt dan af en wordt ervaren als irritant. Maar wanneer een passant bijvoorbeeld op een snelweg rijdt en er staat een groot LED scherm naast de weg, ervaar je dat niet als onwenselijk. Je kijkt er even naar en je neemt de informatie bewust op. Maar ook onbewust kun je beïnvloed worden door buitenreclame.

Daarnaast doet buitenreclame ook iets met je merk en imago. Bedrijven die offline adverteren, worden namelijk als serieuzer en betrouwbaarder gezien dan bedrijven die uitsluitend online actief zijn. De inzet van digitale buitenreclame geeft jouw bedrijf dus het stempel van betrouwbaarheid en professionaliteit.

WANNEER ZOU JE DIGITALE BUITENRECLAME MOETEN INZETTEN?

Wanneer een organisatie serieus bezig is met een marketingmix, is het vrijwel altijd het overwegen waard om buitenreclame hierin mee te nemen. Als je organisatie succesvol is maar je nu uitsluitend online adverteert, is buitenreclame een heel logische volgende stap. Het voegt namelijk waarde toe aan het imago van je bedrijf en het is een mooie toevoeging aan je huidige marketingmix.

DIGITALE BUITENRECLAME INTERESSANT VOOR JOUW MARKETINGMIX?

Wanneer je eraan denkt om digitale buitenreclame in te zetten als onderdeel van je marketingmix, ben je al op de goede weg! Het is van belang ervoor te zorgen dat deze digitale advertenties goed aansluiten op je online kanalen. Dit doe je bijvoorbeeld door in de digitale buitenreclame te verwijzen naar jouw social media of website. Ook is het belangrijk om de locatie van je buitenreclame goed te overwegen. Dit geldt uiteraard ook voor de online marketingmiddelen.

Wanneer je hier rekening mee houdt, zal je zien dat het gebruik van digitale buitenreclame een mooie uitbreiding is van je huidige marketingmix. Deze manier van adverteren zal een versterkend effect hebben op alle andere marketinginitiatieven. Het gewenste resultaat is uiteraard het binnenhalen van meer websitebezoekers, voorkomen in meer zoekopdrachten en meer clicks naar je social media. Het is dan dus wel van belang dat je hier een goede contentmarketingstrategie voor hebt staan waardoor je het maximale uit je online content kunt halen. 

Ben jij benieuwd of wij iets voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met ons op via: 010-503 00 29info@bereik.nl of vul het contactformulier in. We denken graag met je mee over hoe onze digitale billboards jouw organisatie verder kunnen helpen.