De optimale Mediamix anno 2022: een maximaal bereik van je doelgroep

De optimale mediamix anno 2022: een maximaal bereik
van je doelgroep

Consumenten worden dagelijks overstroomd door honderden, soms wel duizenden reclameboodschappen. Van internetbanners, e-mailspam, winkeldisplays, tv-commercials en radiospots tot krantenadvertenties, billboards, reclamezuilen en de onvermijdelijke huis-aan-huisfolders. Consumenten worden gebombardeerd door merken en informatie over merken, of haar producten en diensten. De kracht van reclame is herhaling, maar wanneer je echt op wil vallen, zal je op meerdere plekken aanwezig moeten zijn. Dit bereik je door een variatie aan mediatypen in te zetten: ook wel de (crossmediale) mediamix genoemd.

Welke mix aan mediatypen levert het meeste op?

Het lijkt er niet gemakkelijker op te worden om de aandacht te krijgen van een bepaalde doelgroep.  Adverteerders vragen zich af hoe ze deze groep mensen dan wel kunnen bereiken.

Digital Out of Home (DOOH) is hierop een van de antwoorden. Verschillende onderzoeken tonen inmiddels aan dat DOOH een waardevol en onmisbaar element is bij het bereiken van verschillende doelgroepen. Men bevindt zich buiten, daar waar Out of Home aanwezig is. Digital Out of Home schermen staan voornamelijk langs drukbezochte snelwegen, hoofdwegen en fietsroutes. Zo zie je dus dat je hier een brede doelgroep mee bereikt. Men is onderweg naar werk en zal vaak gebruikmaken van de snelweg om van a naar b te komen. Scholieren, studenten en ouders zullen daarentegen eerder met de fiets onderweg zijn naar school of college.  

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de toevoeging van DOOH aan de campagne van Samsung heeft gezorgd voor een 33 procent hogere bekendheid van de campagnedoelstelling: het bekendmaken van de nieuwe slow motion camera. Nog een voorbeeld is het onderzoek gedaan voor MediaMarkt waar naar voren is gekomen dat DOOH de jonge doelgroep in de Randstad, die met TV worden gemist, heeft weten te bereiken.  Dit leidde tot een significante stijging in campagneherkenning.

 “Normaal gesproken zetten we Online Video in om het gemiste bereik met TV voor Young Millenials te verhogen. DOOH heeft laten zien dat het een sterk aanvullend medium is dat zorgt voor additioneel bereik. Het levert een significante bijdrage aan onze campagnedoelstellingen én versterkt het effect van de andere ingezette media.” aldus Roos Bulder, SR Manager Marketing Communications & Channel bij Samsung.

Welke mediatypen je het beste in kan zetten, is afhankelijk van jouw soort onderneming en bijhorende doelgroep. Wel is het voor vrijwel elke onderneming van belang dat je diverse communicatiemethodes gebruikt om je (potentiële) doelgroep te bereiken. Bij een mediamix spelen de 5 P’s (product, promotie, prijs, plaats en personeel) een belangrijke rol. Bij een mediamix wordt rekening gehouden dat er meerdere manieren zijn waarop een product of dienst de doelgroep kan bereiken. Niet alleen via traditionele advertenties zoals bijvoorbeeld in de krant of een magazine, maar ook via social media, digitaal adverteren en e-mailmarketing. Bij het opzetten van een effectieve marketingstrategie is het dus belangrijk dat je de 5 p’s begrijpt en verwerkt:

  1. Product
  2. Prijs
  3. Plaats
  4. Promotie
  5. Personeel

Product

Het product of de dienst die jij als bedrijf of organisatie verkoopt of aanbiedt staat te allen tijden centraal. Het is van belang dat jij weet wat jouw product of dienst onderscheidt van soortgelijke producten of diensten ten opzichte van de concurrentie, voordat jij start met het creëren van jouw advertentie.

prijs

Met prijs bedoelen we uiteraard het bedrag dat je gaat hanteren voor het product of de dienst, maar daar blijft het niet bij. Hier moet je ook stilstaan bij de prijs in relatie tot de doelgroep. Hogere prijzen betekenen vaak een kleinere doelgroep, maar wel een doelgroep met meer bestedingsruimte. Lagere prijzen bereiken vaak een grotere doelgroep, maar wel met minder bestedingsruimte. Ook betaalmethodes, voorwaarden en eventuele kortingen vallen onder de prijs.

plaats

Bij plaats draait alles om het op het juiste moment afleveren van het product of dienst bij een klant. Of dit nou op een billboard is langs de weg of waar jouw doelgroep zich ook bevindt. Bij plaats denk je na over waar jouw boodschap gezien wordt.

promotie

Promotie kan je op verschillende manier aanpakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het adverteren op billboards, in magazines, public relations of verschillende social mediakanalen. Hoe jij je product en/of dienst in de markt positioneert bepaalt namelijk grotendeels wie jij gaat bereiken. Als het gaat om adverteren, is het voor veel ondernemers effectief om een combinatie van traditionele en digitale media in te zetten. Deze mix tussen online en offline marketing noemen we ook wel crossmediale marketing.

personeel

Personeel is natuurlijk onmisbaar. Bij personeel of personeelsbeleid wordt meestal gedacht aan kwaliteit en klantvriendelijkheid van de werknemers en dat is natuurlijk een onderdeel. Personeel is echter nog breder. Ook kennis en kunde spelen hierin een belangrijke rol. Wil jouw personeel graag sparren of besteed je activiteiten liever uit? Dan kan je altijd bij de ontwerpservice van Bereik terecht.

Wil jij de maximale aandacht trekken voor jouw bedrijf en een zo groot mogelijk deel van je doelgroep bereiken? Dan is het verstandig om een zo compleet mogelijke mediamix in te zetten. Een mediamix bereik je door via verschillende mediatypes je boodschap te verkondigen. Dit kunnen zowel online als offline kanalen zijn. Hiermee zorg je ervoor dat jouw doelgroep je overal tegenkomt. Bijvoorbeeld op social media, in de lokale krant of op een digitaal billboard langs de weg.

DE KRACHT VAN BILLBOARDs IN JE MEDIAMIX

Door je boodschap via een mix van diverse media te verspreiden, vergroot je de kans dat je jouw doelgroep ook daadwerkelijk bereikt. Mensen die in de auto zitten of buiten lopen kun je op dat moment gemakkelijker bereiken met een billboard campagne dan met een social media advertentie. De meeste mensen zijn op meerdere kanalen actief, waardoor de kans groot is dat je iemand meerdere keren bereikt. Door meerdere keren in contact te komen met je doelgroep blijft de boodschap beter hangen, bewust of onbewust. Op den duur kan dit een verandering in houding en gedrag als gevolg hebben. Kortom: met de inzet van een mediamix zorg je voor een hoger bereik en een maximaal effect.

Welke kanalen je toepast in je mediamix is afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt. Is jouw doelgroep veel onderweg? Of zijn ze actief in een bepaalde regio of gemeente? Voor beide doelgroepen is het interessant om digitale buitenreclame toe te voegen aan je mediamix. Bij een doelgroep die vaker onderweg is, is het raadzaam om meerdere digitale billboards in te zetten door bijvoorbeeld heel het land of een bepaalde provincie. De doelgroep die zich voornamelijk bevindt in een bepaalde regio of gemeente zal je al snel bereik door alleen te adverteren op de billboards in deze regio.

Met de digitale billboards van Bereik staan we op verschillende locaties en bereiken we wekelijks een groot aantal passanten. Zo is er altijd wel een billboard die jouw doelgroep bereikt. Of je nu laat zien waar je gevestigd bent, een speciale aanbieding of evenement promoot of simpelweg je naamsbekendheid een boost wil geven. Met de inzet van digitale billboards in de vorm van buitenreclame is je boodschap altijd up-to-date en wissel je gemakkelijk van reclame-uiting. Pas je boodschap aan en haak in op relevante zaken of bijvoorbeeld seizoenen.

Kortom: door de digitale billboards van Bereik op te nemen in jouw mediamix kom je vaker in beeld bij je doelgroep en is het een mooie stap naar het verkrijgen van maximale aandacht voor jouw organisatie!

DIGITALE BILLBOARDS TOEVOEGEN AAN JE MEDIAMIX

Ben je benieuwd hoe je digitale billboards kunt toevoegen aan jouw mediamix? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via de website of bel naar: 010 – 503 00 29. We helpen je graag verder!