Interview met Jeffrey Gleijm, Programmatic Specialist bij Bereik

In de wereld van out of home (OOH) advertising is programmatic advertising een ware gamechanger. Het biedt adverteerders de mogelijkheid om hun campagnes flexibel en efficiënt te beheren, met realtime aanpassingen gebaseerd op factoren zoals het weer, evenementen en specifieke doelgroepen. Door de automatisering en precisie van programmatic advertising kunnen campagnes gerichter en kostenefficiënter worden ingezet, wat resulteert in een hogere ROI. Om meer inzicht te krijgen in deze dynamische vorm van adverteren, hebben we een interview gehouden met Jeffrey Gleijm, Programmatic Specialist bij Bereik. Hij deelt zijn expertise en ervaringen over de ontwikkelingen en voordelen van programmatic advertising in de wereld van out of home advertising.

Introductie

Jeffrey Gleijm heeft een achtergrond in de uitgeverijsector, waar hij de verschuiving van print naar online adverteren van dichtbij heeft meegemaakt. “In mijn tijd bij een uitgever van dagbladen zag ik de verschuiving van print naar online. Online advertising werd steeds groter. Het gemak van advertising inkopen bij diverse publishers/exploitanten vanuit een systeem vond ik erg handig. Zodoende heb ik me gespecialiseerd in programmatic advertising.”

De voordelen van Programmatic advertising

Volgens Jeffrey biedt programmatic advertising een aantal grote voordelen. “Het is flexibel, je zit niet vast aan een bepaalde loop policy van maandag t/m zondag en je kunt makkelijk inspelen op realtime factoren zoals het weer of evenementen. Daarnaast kun je heel specifiek targeten op schermniveaus of in een bepaald gebied/netwerk. Voor adverteerders en agencies is het een onmisbare tool omdat je een totale programmatic campagne via één systeem/platform (DSP) kunt inkopen.”

Succesvolle campagnes

Jeffrey constateert dat het aantal programmatic campagnes toeneemt, zowel voor lokale bedrijven als voor grote landelijke adverteerders. “Ik merk dat het aantal programmatic campagnes toeneemt. Van zowel de lokale autodealer tot NS of een organisatie als Cheaptickets. Je ziet dat het netwerk van Bereik in het westen van ons land en de kwaliteit van onze venues ook interessant zijn voor landelijke adverteerders. Dit krijgen wij ook terug van agencies en klanten. Met name de flexibiliteit en het meedenken met de adverteerder zijn pluspunten. Dat is het voordeel van een relatief kleine exploitant.”

Samenwerking en innovatie

Bereik heeft onlangs een samenwerking opgezet met Vistar wat ons netwerk nog beter onder de aandacht brengt bij agencies. “Dit jaar zijn we een samenwerking aangegaan met Vistar. Zij denken goed met ons mee over hoe wij ons netwerk nog prominenter onder de aandacht kunnen brengen bij de agencies. Wij beschikken over objecten met een groot aantal passanten, waardoor het zonde zou zijn om deze over te slaan.”

Diverse Programmatic campagnes

Bij Bereik zijn er verschillende manieren om in te kopen. “Inkopen kan via open market of PMP deals (een media-aankoopmethode die de uitgever alleen voor geselecteerde adverteerders instelt). Dit doen we bijvoorbeeld met de aankomende sportzomer waar we een scherp CPM-tarief aanbieden. Voor agencies die een groot deel van ons netwerk willen inzetten voor een langere periode, maken wij speciale deals.

Ook zien we ook een toename van zogenaamde inventory deals met een scherp CPM-tarief, waarbij het niet uitmaakt waar de uiting wordt geplaatst zolang we een x aantal impressies realiseren voor de campagne.

Tot slot zien we ook een toename in audience campaign deals met Broadsign. Zo willen bijvoorbeeld politieke partijen in bepaalde postcodegebieden adverteren op een specifieke dag en tuinmeubelwinkels alleen bij 15 graden en zon.”

Meer informatie?

Het verhaal van Jeffrey laat zien dat programmatic advertising niet alleen flexibel en efficiënt is, maar ook breed inzetbaar voor diverse soorten adverteerders. Of je nu een lokale ondernemer bent of een groot mediabureau, de mogelijkheden om gerichte en effectieve campagnes te realiseren zijn eindeloos. Jeffrey staat klaar om te helpen bij het optimaliseren van jouw campagne, zodat je altijd het beste resultaat behaalt. Meer informatie? Neem dan contact op met Jeffrey en plan een vrijblijvend gesprek in.

Jeffrey Gleijm - Programmatic accountmanager

Jeffrey Gleijm

Programmatic Specialist

Meer lezen over dit onderwerp?