9 tips voor het creëren van een sterke reclame-uiting

Wil je opvallen en de aandacht van voorbijgangers vastleggen? Een reclame-uiting op een digitaal billboard is een krachtig middel om jouw boodschap over te brengen aan een groot en gevarieerd publiek. Met deze 9 tips zorg jij ervoor dat jouw reclame-uiting de aandacht trekt en blijft hangen:

1. Balans tussen beeld en tekst

Een succesvolle reclame-uiting houdt de kijker geboeid door een harmonieuze mix van beeld en tekst. Beeld trekt de aandacht, terwijl tekst de boodschap ondersteunt en versterkt. Zorg ervoor dat je boodschap direct duidelijk is, want je hebt slechts enkele seconden om de aandacht te grijpen. Gebruik hierin niet meer dan maximaal 6 woorden. Less is more, maar zorg ervoor dat wat je zegt, impact heeft.

2. GEBRUIK TREFFEND BEELD EN/OF AFBEELDINGEN

Het gebruiken van afbeeldingen die saai of van lage  kwaliteit zijn is uiteraard een no-go. Je zult de aandacht veel beter vasthouden door treffende foto’s, illustraties en symbolen van hoge resolutie te gebruiken die relevant zijn voor jouw product of evenement.

Alleen een treffend beeld is niet voldoende. De afbeeldingen moeten namelijk ook strategisch worden geplaatst zodat het er ook goed uitziet en gemakkelijk te verwerken is voor de kijker. Alle elementen moeten goed bij elkaar passen en moeten elkaar versterken.

3. OPTIMAAL GEBRUIK VAN RUIMTE

Probeer vooral niet alle ruimte op je advertentie op te vullen. Laat gerust wat delen leeg. Het hoeft niet vol te staan met afbeeldingen. Wanneer je ruimte open laat zal je uiting meer duidelijkheid uitstralen. Speel met open ruimtes om de aandacht te sturen naar de essentiële elementen van je boodschap. Gebruik de ruimte strategisch om je boodschap te versterken en de aandacht van voorbijgangers te grijpen.

4. INTRODUCEER EEN FOCUSPUNT

Bepaal waar je de aandacht van de kijker naartoe wilt leiden
en creëer een duidelijk focuspunt. Dit kan het midden zijn, maar het kan ook strategisch elders geplaatst worden om de nieuwsgierigheid te wekken. Experimenteer en ontdek wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

Billboard bij Capelle a.d IJssel Abram van Rijckevorselweg

5. KIES DE JUISTE KLEURENCOMBINATIE

Kleuren hebben de kracht om emoties op te roepen en de boodschap te versterken. Kies kleuren die passen bij de sfeer en boodschap van je reclame. Let op contrasten en zorg ervoor dat je kleurencombinatie de boodschap versterkt in plaats van verzwakt.

6. SPEEL MET VORMEN

Vormen kunnen je boodschap versterken en visueel interessanter maken. Gebruik vormen om de aandacht te trekken naar belangrijke elementen van je reclame. Laat vormen samensmelten met je boodschap om een krachtig visueel verhaal te vertellen dat blijft hangen bij voorbijgangers.

7. KIES HET JUISTE LETTERTYPE

Zorg ervoor dat je tekst duidelijk leesbaar is, zelfs op afstand. Kies een lettertype dat goed leesbaar is en dat past bij de uitstraling van je boodschap en huisstijl. Houd rekening met de achtergrond en zorg ervoor dat je tekst gemakkelijk te onderscheiden is.

8. WEES NIET BANG OM CREATIEF TE ZIJN

Last but not least, wees niet bang om creatief te zijn en te experimenteren met het ontwerp van je campagne. Gebruik de stijl, kleuren, fonts en compositie die jouw boodschap het beste vormgeven zoals in voorgaande punten uitgelegd. Onthoud dat het ontwerp van je campagne samenhangend en consistent dient te zijn ten opzichte van je andere promotiematerialen.

9. GEBRUIK EMOTIE OM DE AANDACHT VAST TE HOUDEN

Last but not least, wees niet bang om creatief te zijn en te experimenteren met het ontwerp van je campagne. Gebruik de stijl, kleuren, fonts en compositie die jouw boodschap het beste vormgeven zoals in voorgaande punten uitgelegd. Onthoud dat het ontwerp van je campagne samenhangend en consistent dient te zijn ten opzichte van je andere promotiematerialen.

Je eigen campagne-uiting ontwerpen is gemakkelijk zolang je deze 9 tips in je achterhoofd houdt. Lever vandaag nog de door jou ontworpen uiting aan en start jouw campagne. Hulp nodig of wil jij liever even sparren met één van onze ervaren vormgevers. Ontdek alle mogelijkheden hier!

Lees hier nog meer informatieve blogs:

Sterke campagne in Hellevoetsluis

Digitale billboards vs. traditionele billboards

Ontdek de voordelen van digitaal adverteren t.o.v. traditionele billboards

Lees meer
Amsterdam.Locatie.A5.2

De toekomst van outdoor advertising

Lees meer over de toekomst van outdoor advertising in 2024

Lees meer
Adverteren in Barendrecht - Dierensteinweg

Out of home reclame anno 2024

De introductie van het vernieuwde Bereiksonderzoek voor Buitenreclame (BRO).

Lees meer