Wil je opvallen en de aandacht van voorbijgangers vastleggen? Een reclame-uiting op een digitaal billboard is een krachtig middel om jouw boodschap over te brengen aan een groot en gevarieerd publiek. Met deze 9 tips zorg jij ervoor dat jouw reclame-uiting de aandacht trekt en blijft hangen:

1. Balans tussen beeld en tekst
Een succesvolle reclame-uiting houdt de kijker geboeid door een harmonieuze mix van beeld en tekst. Beeld trekt de aandacht, terwijl tekst de boodschap ondersteunt en versterkt. Zorg ervoor dat je boodschap direct duidelijk is, want je hebt slechts enkele seconden om de aandacht te grijpen. Gebruik hierin niet meer dan maximaal 6 woorden. Less is more, maar zorg ervoor dat wat je zegt, impact heeft.
2. GEBRUIK TREFFEND BEELD EN/OF AFBEELDINGEN
Het gebruiken van afbeeldingen die saai of van lage kwaliteit zijn is uiteraard een no-go. Je houdt de aandacht veel beter vast met treffende foto’s, illustraties en symbolen van hoge resolutie, die relevant zijn voor jouw product of evenement.
Alleen een treffend beeld is niet voldoende. De afbeeldingen moeten namelijk ook strategisch worden geplaatst zodat het er ook goed uitziet en gemakkelijk te verwerken is voor de kijker. Alle elementen moeten goed bij elkaar passen en moeten elkaar versterken.
3. OPTIMAAL GEBRUIK VAN RUIMTE
Probeer vooral niet alle ruimte op je advertentie op te vullen. Laat gerust wat delen leeg. Het hoeft niet vol te staan met afbeeldingen en/of tekst. Wanneer je ruimte openlaat zal je uiting meer duidelijkheid uitstralen. Speel met open ruimtes om de aandacht te sturen naar de essentiële elementen van je boodschap. Gebruik de ruimte strategisch om je boodschap te versterken en de aandacht van voorbijgangers te grijpen.
4. INTRODUCEER EEN FOCUSPUNT
Bepaal waar je de aandacht van de kijker naartoe wilt leiden
en creëer een duidelijk focuspunt. Dit kan het midden zijn, maar het kan ook strategisch elders geplaatst worden om de nieuwsgierigheid te wekken. Experimenteer en ontdek wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

5. KIES DE JUISTE KLEURENCOMBINATIE
Kleuren hebben de kracht om emoties op te roepen en de boodschap te versterken. Kies kleuren die passen bij de sfeer en boodschap van je reclame. Let op contrasten en zorg ervoor dat je kleurencombinatie de boodschap versterkt in plaats van verzwakt.
6. SPEEL MET VORMEN
Vormen kunnen je boodschap versterken en visueel interessanter maken. Gebruik vormen om de aandacht te trekken naar belangrijke elementen van je reclame. Laat vormen samensmelten met je boodschap om een krachtig visueel verhaal te vertellen dat blijft hangen bij voorbijgangers.

7. KIES HET JUISTE LETTERTYPE
Zorg ervoor dat je tekst duidelijk leesbaar is, zelfs op afstand. Kies een lettertype dat goed leesbaar is en dat past bij de uitstraling van je boodschap en huisstijl. Houd rekening met de achtergrond en zorg ervoor dat je tekst gemakkelijk te onderscheiden is.
8. Gebruik emotie om de aandacht vast te houden.
Emotie is de krachtigste driver voor actie. Mensen onthouden wat ze voelen, niet wat ze denken. Door emoties zoals nieuwsgierigheid, urgentie, vreugde of zelfs een beetje FOMO (fear of missing out) in je uiting te verwerken, creëer je een onmiddellijke verbinding met voorbijgangers. Een campagne die emotie oproept, blijft veel langer hangen dan een puur informatieve boodschap.
Perfect voor jullie zichtbaarheid op onze digitale billboards! Emotie zorgt ervoor dat die korte momenten echt impact maken.
9. WEES NIET BANG OM CREATIEF TE ZIJN!
Last but not least, wees niet bang om creatief te zijn en te experimenteren met het ontwerp van je campagne. Gebruik de stijl, kleuren, fonts en compositie die jouw boodschap het beste vormgeven zoals in voorgaande punten uitgelegd. Onthoud dat het ontwerp van je campagne samenhangend en consistent dient te zijn ten opzichte van je andere promotiematerialen.

Blijf Relevant: Campagneontwerp in 2025 vraagt om slimme inzet van AI en Omnichannel Strategieën
Buiten deze basistips is het natuurlijk ook belangrijk om mee te gaan met de laatste ontwikkelingen en trends. Het medialandschap verandert razendsnel en wat gisteren nog werkte, kan vandaag al achterhaald zijn. Daarom is het essentieel om met de tijd mee te gaan en je campagne-ontwerp af te stemmen op de nieuwste ontwikkelingen. Twee trends die in 2025 simpelweg niet mogen ontbreken zijn AI-gedreven personalisatie en een omnichannel benadering.
Dankzij Artificial Intelligence kun je vandaag de dag veel verder gaan dan generieke reclameboodschappen. AI stelt je in staat om gepersonaliseerde content te creëren die inspeelt op het gedrag, de interesses en voorkeuren van je doelgroep. Zo wordt je campagne niet alleen relevanter, maar ook meetbaar effectiever.
Tegelijkertijd is het cruciaal om die boodschap consistent te brengen via alle mogelijke kanalen. Of je doelgroep nu scrollt op sociale media, een podcast luistert of onderweg een digitaal billboard ziet: een naadloze omnichannel ervaring versterkt je merkidentiteit en vergroot de impact van je campagne.
Wie anno 2025 succesvol wil communiceren, zet dus in op slimme technologie én een geïntegreerde aanpak. Het is geen toekomstmuziek meer—het is de nieuwe standaard.
Je eigen campagne-uiting ontwerpen is gemakkelijk zolang je deze tips & trends in je achterhoofd houdt. Lever vandaag nog de door jou ontworpen uiting aan en start jouw campagne.
Hulp nodig of wil jij liever even sparren met één van onze ervaren vormgevers? Ontdek alle mogelijkheden hier!
Lees hier nog meer informatieve blogs:

Digitale billboards vs. traditionele billboards
Ontdek de voordelen van digitaal adverteren t.o.v. traditionele billboards
Lees meer
De toekomst van outdoor advertising
Lees meer over de toekomst van outdoor advertising in 2024
Lees meer
Out of home reclame anno 2024
De introductie van het vernieuwde Bereiksonderzoek voor Buitenreclame (BRO).
Lees meer