De geschiedenis van outdoor reclame (buitenreclame)

Van papyrus naar digitale billboards: de evolutie van outdoor reclame

De digitale billboards van Bereik zijn ideaal om met je doelgroep te communiceren, je naamsbekendheid te vergroten of om een specifieke dienst, product of een evenement uit te lichten. Vandaag de dag is dit een vanzelfsprekend element dat niet meer weg te denken is uit de huidige marketingmix van vele organisaties en bedrijven. Toch bestaan deze billboards nog niet zolang. Wanneer we naar de geschiedenis van outdoor reclame kijken, zie je dat de evolutie naar digitale billboards een logische stap is geweest in de weg naar het optimaal communiceren met jouw doelgroep. In deze blog nemen wij jou mee in de rijke geschiedenis van out of home reclame, zoals outdoor reclame ook wel wordt genoemd.

Sinds wanneer is de mens begonnen met outdoor reclame maken? Ruim vierduizend jaar voor onze jaartelling waren de eerste muurschilderingen in Indië al een feit. De Egyptenaren schreven (verkoop)boodschappen op papyrus en maakten er muurposters van. Ook de Romeinen en de Grieken gebruikten papyrus om hun boodschap over te brengen. En in de ruïnes van de stad Pompeii en het oude Arabië zijn sporen te vinden van geschilderde communicatie: denk hierbij aan reclameboodschappen en politieke propaganda.

Borden en panelen

Wanneer we kijken naar commerciële boodschappen verwerkt op borden of panelen, kunnen we constateren dat deze door de mens al in een ver verleden zijn ingezet. In het Oosten en Westen zien we dat promo-acties op borden voor winkels zich in een rap tempo hebben ontwikkeld. De oude Egyptenaren, Romeinen en Grieken gebruikten al borden om de aandacht te vestigen op hun handel en om openbare evenementen zoals bijvoorbeeld marktdagen aan te kondigen. Ook China heeft een lange en rijke geschiedenis van uithangborden aan winkeltjes, zoals we deze tot op de dag vandaag nog steeds terugzien in drukbezochte winkelstraten over de hele wereld.

Europa daarentegen heeft outdoor reclame pas in de middeleeuwen ontdekt. Dit is ontstaan door de komst van verschillende nieuwe steden. In deze nieuwe steden werden verschillende ondernemingen geopend. Ambachten zoals schoenmakers, molenaars, kleermakers of smeden vestigden de aandacht op hun werkzaamheden door aan hun woning een bord te hangen. Op deze borden werd door middel van tekst en een afbeelding gecommuniceerd waarvoor je bij hen terecht kon. De reden dat hier toen al vaak met afbeeldingen gecommuniceerd werd, komt door het feit dat toen een groot deel van de bevolking bestond uit analfabeten.  

Van middeleeuwse herbergen tot de horeca anno nu

In de middeleeuwen ontstond er in West-Europa een sterke groei van uithangborden en dat had een goede reden: herbergiers waren verplicht om een uithangbord te plaatsen of op te hangen. Zo kon men zien waar ze hun dorst konden lessen in een herberg of taverne. Er waren veel mensen met grote dorst en dus ontstonden er ook steeds meer herbergen. Tot op de dag van vandaag zien we dat verschillende merken hun (alcoholische) dranken aanprijzen met reclameborden die op de gevel van cafés en restaurants zijn aangebracht.

Bekende merken

Merken als Kellogg’s en Coca Cola groeiden in Amerika uit tot grote adverteerders. Merken als deze adverteerden toen al vooral op billboards. Logisch dat in Amerika in de jaren twintig het eerste bedrijf gespecialiseerd in buitenreclame werd opgericht; het National Outdoor Advertising Bureau. In 1915 werd dit bedrijf opgericht aan de New York Stock Exchange. Pas later volgende Europa waar het eerste soortgelijke bedrijf werd opgericht in 1962.

Out of home (OOH) of buitenreclame is niet meer weg te denken

Ondertussen is er een ruim aanbod van verschillende buitenreclame varianten. De naam ‘out of home advertising’ of outdoor reclame is een steeds bekender fenomeen geworden. Dit komt mede doordat er nu ook op nieuwere locaties zoals trams, bussen en vliegtuigen advertentieruimte beschikbaar komt. Ook indoor, bijvoorbeeld in winkelcentra, luchthavens, bioscopen en stadions, kunnen bedrijven in verschillende vormen adverteren.

Digitale out of home (DOOH) reclame

Begin deze eeuw werden de eerste digitale billboards en displays gelanceerd. Deze manier van adverteren maakt het mogelijk om op elk gewenst tijdstip en periode relevante boodschappen te communiceren. Waar vroeger de content van billboards handmatig moest worden gewijzigd, bieden digitale billboards de mogelijkheid om binnen enkele seconden de advertenties te wisselen.

In 2003 maakten digitale billboards en displays slechts twee procent van de markt voor buitenreclame uit. In 2010 groeide dit al uit tot meer dan 10 procent. Ook in 2021 heeft digital out of home zich ten gunste ontwikkeld ten opzichte van traditionele OOH. In het vierde kwartaal van 2021 is het aandeel van digitaal opgelopen tot maar liefst 49 procent. Nog een voordeel van digital out of home (DOOH) is dat dit niet zomaar uitgeschakeld, geblokkeerd of overgeslagen kan worden. In tegenstelling tot advertenties die weergegeven worden op televisies en online, kan digital out of home niet gemakkelijk vermeden worden.

Bovendien zijn de digitale billboards in de voorbije jaren geëvolueerd. Ze zijn uitgegroeid tot slimme interactieve billboards die gelinkt kunnen worden aan technologische diensten, bijvoorbeeld voor het inhaken op relevante zaken zoals de weersomstandigheden of verschillende dagdelen.

Outdoor reclame heeft een enorme evolutie doorstaan voordat de billboards zoals we deze nu kennen eenmaal gelanceerd konden worden. Door deze rijke geschiedenis kunnen we wel concluderen dat deze manier van adverteren de mens tot ver in het verleden altijd al heeft aangesproken. Ook anno 2022 mag de (digitale) billboard reclame niet ontbreken in jouw marketingmix. Heb jij interesse in digital out of home reclame? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij denken graag met jou mee!

DIGITALE BILLBOARDS TOEVOEGEN AAN JE MEDIAMIX

Outdoor reclame heeft een enorme evolutie doorstaan voordat de billboards zoals we deze nu kennen eenmaal gelanceerd konden worden. Door deze rijke geschiedenis kunnen we wel concluderen dat deze manier van adverteren de mens tot ver in het verleden altijd al heeft aangesproken. Ook anno 2022 mag de (digitale) billboard reclame niet ontbreken in jouw marketingmix.

Heb jij interesse in digital out of home reclame? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via de website of bel naar: 010 – 503 00 29.
Wij denken graag met jou mee!