Bereik

Buitenreclame tijdens de feestdagen: maximale zichtbaarheid in december

Men is opzoek naar de leukste producten en deals, in de winkelstraten is het drukker dan ooit en de webshops en horecawebsites worden massaal afgestruind. De aanloop naar de feestdagen is dé periode waarin consumenten op zoek gaan naar cadeaus, aanbiedingen en belevingen. De koopbereidheid stijgt dan ook aanzienlijk en dit is precies waarom de inzet van buitenreclame rondom de feestdagen (Out-of-Home of afgekort OOH) een bijzonder krachtige manier is om jouw merk onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. In december in het van enorm belang om zichtbaar te zijn: mensen zijn vaker onderweg, in kooplust en gevoelig voor herhaling van merkboodschappen. Het is dus extra belangrijk om op te vallen tussen alle concurrentie. Onbewust, blijven OOH-campagnes namelijk top-of-mind. In deze blog ontdek je waarom OOH reclame in en rondom december werkt, welke mogelijkheden er zijn en hoe jij een campagne kunt opzetten die écht impact maakt.

Waarom buitenreclame werkt tijdens de feestdagen

In de laatste maanden van het jaar neemt de drukte op straat fors toe. Mensen bezoeken kerstmarkten, winkelcentra, supermarkten en horecagelegenheden. Volgens onderzoek van het CBS stijgt de omzet in winkels in december structureel (CBS, 2023). Dat betekent: meer kijkers, meer contactmomenten en een hogere koopintentie.

Ook geven consumenten meer uit aan de horeca, vooral tijdens de feestdagen. Ze zoeken naar aanbiedingen en waar voor hun geld, en combineren de traditionele feestdagen met trends zoals bezorgen en afhalen bij horeca en retail. Maar hoe zorg jij ervoor dat je opvalt tijdens deze feestdagen chaos?

Door de inzet van OOH-reclame:

  • Bereik je mensen in de ‘koopstand’
  • Valideert jouw merk door fysieke zichtbaarheid
  • Creëer je merkherkenning door herhaling
  • Is het onmogelijk om jouw campagne weg te swipen of te blokkeren

     

Kortom: Buitenreclame versterkt jouw feestdagen campagne precies op het moment dat consumenten het meest bereid zijn te kopen of reserveren.

Beschikbare buitenreclame opties in deze periode

Bij Bereik.nl kun je kiezen uit verschillende varianten van digitale buitenreclame op verschillende locaties:

Digitale abri’s
De inzet van digitale abri’s biedt een aantal voordelen. Net als bij digitale billboards is jouw content dynamisch inzetbaar en doordat de de abri’s rondom winkels en centra staan, vergroot jij gemakkelijk je regionale zichtbaarheid.  

Digitale schermen
Met de inzet van digitale billboards creëer jij Dynamische content, makkelijk aanpasbaar en zeer opvallend langs provinciale wegen, drukke (snel)wegen en woonboulevards.

Snelwegreclame
Deze grootformaat digitale reclame masten hebben een enorm bereik en zijn uitstekend voor merkbekendheid.

Door verschillende formaten en locaties te combineren, bouw je een herkenbare campagne die mensen meerdere keren per dag zien. In combinatie met andere elementen in jouw media-mix, bereik jij zo gegarandeerd de doelgroep.

Tips voor een effectieve OOH feestdagencampagne

Wil je het maximale uit je campagne halen? Gebruik deze praktische tips:

  1. Begin op tijd

Wacht niet te lang, want vol is vol. Claim de locaties en schermruimtes die aansluiten bij jouw wensen voordat de drukte begint.

  1. Kies strategische locaties
    Richt je op winkelgebieden, woon-werkverkeer en feestlocaties. Is jouw doelgroep aanwezig door heel Nederland? Kies dan voor een landelijke campagne. Zo is jouw merk zichtbaar in maar liefst 26 gemeenten. Twijfel jij nog over welke locaties relevant zijn om jouw doel te behalen? De strategische keuze voor een OOH-locatie draait om het kiezen van plekken waar je doelgroep komt, de zichtbaarheid en de omgeving, zoals drukke winkelstraten, doorgaanswegen of rondom jouw vestiging. Analyseer je doelgroep, hun gedrag en demografische gegevens om te bepalen waar zij tijd doorbrengen en wat hun interesses zijn.

  1. Doelgroep en gedrag
    • Plaats je reclame waar je doelgroep te vinden is: bijvoorbeeld bij sportscholen als je sportproducten verkoopt, of rond woonboulevards als jij een woonwinkel hebt.
    • Analyseer het gedrag van je doelgroep: winkelen ze veel, reizen ze met de auto of bezoeken ze vaak een bepaalde gemeente?

  1. Gebruik een feestelijk design
    Warm, kleurrijk en emotioneel werkt tijdens december geweldig. Door deze uitstraling is het ook direct duidelijk dat het om een eindejaarscampagne gaat.

  2. Zorg voor een heldere boodschap
    Eén actie, één belofte, één call-to-action. Liever niet meer dan 7 woorden en gebruik contrasterende kleuren.

  3. Inzichtelijke rapportages
    wil jij weten hoeveel mensen in aanraking zijn geweest met jouw campagne? Bij Bereik is het mogelijk om een uitgebreide rapportage te ontvangen tijdens of na afloop van jouw campagne.

Bij Bereik denken onze specialisten mee bij ontwerp, locatie selectie en planning. Wij adviseren jou graag!

Bereik en resultaat

OOH is één van de meest betrouwbare en effectieve kanalen voor merkopbouw. Het onderzoek van Nielsen bevestigt dat OOH de merkherkenning met gemiddeld 47% kan verhogen en dat campagnes met OOH gemiddeld 23% effectiever zijn in omzetgroei wanneer gecombineerd met digitale campagnes.

Daarnaast:

  • Mensen herinneren OOH-uitingen beter dan online banners
  • Het versterkt vertrouwen en merkperceptie
  • Het bereikt mensen op momenten dat ze actief keuzes maken

Meer weten over de mogelijkheden rondom de feestdagen? Neem contact met ons op en laat je adviseren.

Veel gestelde vragen

Out-of-Home (OOH) reclame is iedere vorm van reclame die je buitenshuis tegenkomt, zoals abri’s, billboards, digitale schermen en lichtmasten. Bereik is gespecialiseerd in de digitale variant hiervan, ook wel bekend als DOOH.

De prijs van de buitenreclame campagne is afhankelijk van een aantal factoren, Denk hierbij aan de locaties, het aantal impressies en de gewenste looptijd. Vanaf enkele tientallen euro’s kan jij beginnen met de inzet van DOOH.

De prijs van de buitenreclame campagne is afhankelijk van een aantal factoren, Denk hierbij aan de locaties, het aantal impressies en de gewenste looptijd. Vanaf enkele tientallen euro’s kan jij beginnen met de inzet van DOOH.

Idealiter al in oktober of november, maar instappen kan nog zolang er schermruimte beschikbaar is.

Kies altijd de schermen in en rondom de leefomgeving van jouw doelgroep of kies tactisch voor de omgeving waar jouw doelgroep opzoek gaat naar cadeaus of ervaringen voor de feestdagen. Een combinatie van deze is ten alle tijden het sterkst. Zo profiteer jij optimaal van de kracht van herhaling.

Lees hier nog meer informatieve blogs:

webformaat1

Veelgemaakte fouten bij OOH-reclame

Lees in deze blog hoe jij de meest voorkomende fouten in OOH kan voorkomen.

Lees meer
BF - Zwaagmergouw

Verhoog je zichtbaarheid tijdens Black Friday met OOH-reclame

Black Friday is hét moment waarop consumenten massaal op zoek gaan naar de beste deals.

Lees meer
PTMD campagne_Donkerslootweg

Oktober: zorg dat jouw woningbedrijf opvalt met OOH

Zorg dat jij opvalt tussen de concurrentie tijdens oktober woonmaand.

Lees meer