Bereik

Veelgemaakte fouten bij OOH-reclame

Out-of-home reclame (OOH), zoals billboards, abri's en reclamemasten, kan een enorme impact hebben op je merkbekendheid. Toch maken veel bedrijven en organisaties onbewust fouten die de effectiviteit van hun OOH-campagnes negatief beïnvloeden. Een onduidelijke boodschap, een slecht gekozen locatie of een visueel onaantrekkelijk ontwerp kan een investering in OOH snel minder renderend maken. Door de veelgemaakte fouten in reclame te herkennen en te vermijden, kun je je OOH-campagnes effectiever maken en het maximale resultaat uit je investering halen.

Wat zijn de meest voorkomende fouten in OOH-reclame?

Er zijn een aantal fouten die keer op keer voorkomen bij OOH-campagnes:

  1. Onduidelijke reclameboodschap
    Een billboard of abri heeft vaak maar enkele seconden de aandacht van voorbijgangers. Te veel tekst of een ingewikkelde boodschap zorgt ervoor dat je boodschap verloren gaat. Houd het simpel, krachtig en duidelijk.
  2. Slechte locatie van OOH-reclame
    Een slecht gekozen locatie betekent dat je jouw doelgroep niet bereikt. Een billboard langs een rustige weg of een abri op een plek met weinig voetverkeer haalt weinig rendement.
  3. Niet inspelen op de doelgroep
    OOH-reclame werkt het best als je weet wie je wilt bereiken. Zonder dit inzicht kan je campagne irrelevant zijn voor de kijkers en je investering verspillen.

Door deze OOH-reclame fouten te vermijden, kun je een veel grotere impact maken met je campagne op  billboardsabri’s of reclamemasten.

De impact van slechte visuele elementen

Visuele elementen bepalen in sterke mate hoe effectief je OOH-campagne is, zeker bij buitenreclame, waar de kijker maar enkele seconden de tijd heeft om je boodschap te verwerken.  Helaas worden er nog regelmatig fouten gemaakt bij de opmaak hiervan zoals:

  • Slechte kleurkeuzes die niet opvallen of te weinig contrast bieden,
  • Te kleine of moeilijk leesbare lettertypen,
  • Onprofessionele ontwerpen (bijvoorbeeld te veel tekst, verschillende lettertypes, onrustige achtergrond) kunnen de impact van je campagne drastisch verminderen.


Waarom precies?

  • Uit onderzoek naar visuele elementen in out of home advertising blijkt dat kleuren, beelden en typografie een cruciale rol spelen om aandacht te trekken en betrokkenheid te verhogen. Dit onderzoek concludeert dat kleur het belangrijkste element is voor aantrekkingskracht. Het gebruik van de juiste kleuren zorgt ervoor dat de leesbaarheid vergroot wordt op afstand en onder verschillende lichtcondities. Denk hierbij aan verschillende hoog contrast combinaties zoals geel op zwart of rood wit op rood. Deze hoog contrast combinaties zorgen ervoor dat jouw boodschap direct uit het oog springt. Daarnaast is gebleken dat wanneer er gekozen wordt voor slechte kleurcombinaties of het overmatig gebruik van visuele prikkels kunnen leiden tot visuele “ruis” of zelfs “vervuiling” (“visual pollution”). Dit kan er zelfs voor zorgen dat de waarde van jouw campagne verminderd wordt en waar de effectiviteit van de reclame verminderd. (Bronnen: oneday.agency en ResearchGate)
  • De boodschap wordt meestal door middel van tekst uitgelicht. Zorg er daarom altijd voor dat je een typografie (font) kiest dat goed leesbaar is. Bij outdoor reclame mag je er namelijk van uitgaan dat de gemiddelde voorbijganger 3-5 seconden kijkt. Daarom moeten lettertype, grootte, spacing en contrast optimaal zijn. (Bron: billboardinsider.com)
 

Kortom: zelfs als je boodschap goed is, zal de campagne minder presteren wanneer de visuele uitvoering niet sterk is. Dat betekent dat wanneer jij jouw OOH-campagne echt effectief wil maken,  je aandacht moet besteden aan een professioneel ontwerp dat voldoet aan bovenstaande punten.

Hoe het kiezen van de verkeerde locatie OOH-reclame je campagne schaadt

Voor een organisatie is het van uiterst belang dat bekend is wie zij willen bereiken en waar de doelgroep zich bevindt. De juiste plaatsing van je buitenreclame is daarom cruciaal. Een strategische locatie betekent dat jouw boodschap zichtbaar is op het juiste moment, op de juiste plaats en voor de juiste mensen.

  • 65 % van merken ziet een hogere ROI met locatie-gerichte OOH dan met puur digitale campagnes (Bron: seeblindspot.com).
  • Is jouw doelgroep online lastig te bereiken? Door de fysieke aanwezigheid van out of home reclame kan de aandacht juist getrokken worden in omgevingen waar online reclame juist vaak vermeden wordt (Bron: EMC Outdoor)
  • Locaties zoals drukke wegen, stadscentra, knooppunten of haltes zijn effectief omdat hier veel voorbijgangers of automobilisten samenkomen. Een verkeerde locatie zoals bijvoorbeeld een plek waar weinig verkeer langskomt, onzichtbaar vanaf de weg is of in een irrelevante omgeving voor jouw doelgroep staat kan leiden tot een lage zichtbaarheid, weinig impressies en zodoende lage ROI en verspilling van middelen.
 

Denk dus altijd goed na over waar jouw doelgroep zich bevindt, wat de loop- of verkeersstromen zijn, welke zichtbaarheid er is (afstand, snelheid van voorbijgangers, hoeken, licht) en pas je campagne daarop aan. Want zelfs met een goed ontwerp en een sterke boodschap kan een falende locatie de gehele campagne onderuit halen.

Het belang van doelgroepgericht adverteren in OOH

Veel bedrijven en organisaties zijn nog niet bekend met wie hun doelgroep precies is of negeren simpelweg de behoefte, het gedrag en de omgeving van die doelgroep. Het resultaat? De campagne voldoet vaak niet aan de verwachtingen. Een generieke OOH-uiting bereikt immers niet de mensen die het meest relevant zijn voor jouw merk of product.

Door vooraf goed in kaart te brengen wie je wilt bereiken en je boodschap daar volledig op af te stemmen, kun je de effectiviteit van je campagne aanzienlijk verhogen.

Waarom doelgroepgericht werken werkt

  • Moderne OOH-campagnes kunnen steeds beter worden ge­target op basis van demografie, locatie en realtime data. Zo bereikt een campagne niet alleen ‘de voorbijgangers’, maar specifiek degenen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw merk of aanbod.
  • Het begrip “audience segmentation” is inmiddels een standaard in communicatiecampagnes: door doelgroepen op te delen in subgroepen met gelijke kenmerken zoals bijvoorbeeld de leeftijd, woonplaats, en het gedrag kun je de boodschap relevanter maken.

 

Wat gaat er mis als je doelgroep niet centraal stelt

  • Zonder dat je inzichtelijk hebt wie de doelgroep is loop je het risico dat je reclame geplaatst wordt op locaties of in omstandigheden waar de gewenste consumenten (vrijwel) niet komen.
  • Er ontstaat verspilling van budget: je bereikt wellicht een groot aantal mensen, maar deze zijn misschien niet geïnteresseerd zijn in jouw boodschap en ondernemen geen vervolgactie.
  • De campagne kan minder impact hebben als ze niet zijn ontworpen met de doelgroep in gedachten.  Bijvoorbeeld het taalgebruik, typografie, het beeldmateriaal of de locatie kunnen mismatchen.

Hoe kan jij deze tips praktisch toepassen in jouw campagne?

  • Stel vooraf vast wie je probeert te bereiken.
  • Kies locaties en formaten die aansluiten bij waar je doelgroep zich beweegt.
  • Stem de boodschap en visuele stijl af op de leefwereld van de doelgroep.
  • Meet en evalueer de impact.

Bij BEREIK helpen we je om je OOH-campagnes echt doelgroepgericht op te zetten. Met onze ontwerpservice zorgen we ervoor dat de visuele stijl en de boodschap perfect aansluiten bij jouw doelgroep zodat je niet alleen gezien wordt, maar ook herkend en onthouden. Neem contact met ons op en laat je adviseren door één van onze specialisten.

 

Veel gestelde vragen

“OOH” staat voor Out of Home en wordt gebruikt binnen de buitenreclame- en mediabranche. Kom je de afkorting “DOOH” tegen? Dan gaat het om Digital Out of Home, oftewel digitale buitenreclame.

Bij Bereik adviseren we je graag over het effectief inzetten van OOH-reclame. Daarbij zijn er een aantal belangrijke aspecten om rekening mee te houden:

  • Reclame-ontwerp: Jij bepaalt zelf welke boodschap je wilt overbrengen. Je kunt het ontwerp zelf aanleveren, maar wij bieden ook een ontwerpsservice die dit volledig voor je kan verzorgen.
  • Advertentieplek: Weet je al op welke locaties je zichtbaar wilt zijn? Perfect! Twijfel je nog over welke locaties het beste aansluiten bij jouw doelen? Dan kijken we samen naar de meest geschikte objecten voor jouw campagne.
  • Timing: We plannen jouw campagne precies zoals jij dat wilt: op specifieke dagen, tijdstippen of gedurende een langere periode.
  • Doelgroepgericht adverteren: Met inzicht in wie jouw advertentie ziet, zorgen we ervoor dat jouw boodschap bij de juiste doelgroep terechtkomt.
  • Duidelijke boodschap
  • Strategische locatie
  • Visueel aantrekkelijke elementen
  • Gericht op de juiste doelgroep

Analyseer je doelgroep, het verkeer, de zichtbaarheid en de omgeving. Een locatie die aansluit bij de leefomgeving van je doelgroep levert de beste resultaten

OOH-reclame verhoogt merkbekendheid, versterkt branding en bereikt een breed publiek op strategische locaties.

 

Lees hier nog meer informatieve blogs:

BF - Zwaagmergouw

Verhoog je zichtbaarheid tijdens Black Friday met OOH-reclame

Zorg dat jij opvalt tussen de concurrentie tijdens Black Friday.

Lees meer
DIDI campagne digitale billboards Bereik dooh

8 strategieën voor het vergroten van lokale naamsbekendheid

In deze blog ontdek je de strategieën die het verschil maken voor jouw merk in de lokale markt.

Lees meer
Hoorn - Afslag 7, 12M²

9 tips voor het creëren van een sterke reclame-uiting

Met deze 9 tips zorg jij ervoor dat jouw reclame-uiting de aandacht trekt en blijft hangen.

Lees meer