Hoe maak je de juiste reclame-uiting? | Tips & Tricks
Reclame-uiting - vacature - Hoorn

Hoe maak je de juiste reclame-uiting? | Tips & Tricks

Digitale buitenreclame is een ideale manier om jouw boodschap snel en effectief met een groot publiek te delen, maar daarvoor heb je wel een goede reclame-uiting nodig. Omdat buitenreclame uitingen anders zijn dan andere communicatie uitingen, zetten we graag enkele tips & tricks voor je op een rij.

Wanneer je langs een digitaal buitenreclameobject rijdt, heb je enkele seconden om een reclame-uiting te bekijken en in je op te nemen. De uitdaging is om meteen op te vallen en de aandacht te trekken van een passant. Met de juiste reclame-uiting lukt dat!

De boodschap

Met een buitenreclame campagne wil je een doel bereiken. Zo kan het zijn dat je een bepaalde boodschap wilt overbrengen of dat je de passant wilt aansporen tot een actie. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw campagne het gewenste effect heeft?

  • Zorg dat je boodschap duidelijk is
    Houdt het simpel en wees kort maar krachtig.

  • Laat weten wat jij voor een passant kunt doen of wek een verlangen op
    Welke dienst of product bied jij aan? Naar wat voor nieuwe medewerker ben je op zoek of welke actie wil je onder de aandacht brengen?

  • Verkondig één boodschap per reclame-uiting
    Focus op één boodschap per reclame-uiting zodat het overzichtelijk blijft voor de passant en zij dit kunnen onthouden.

Verder moet het duidelijk zien wie de boodschap verkondigd. Je wilt namelijk dat een passant op je boodschap ingaat en gemakkelijk bij jou terecht komt. 

De Call to action

Om er voor te zorgen dat passanten ingaan op jouw advertentie, dien je een juiste call to action toe te voegen. Laat duidelijk zien hoe iemand met jouw onderneming in contact komt.

De beste manier is om de link naar je website te tonen op een reclame-uiting, zoals: Bereik.nl. Een telefoonnummer of QR-code wordt afgeraden omdat dit vaak veel afleid van je boodschap en niet in een paar seconde te onthouden of te gebruiken is.

Look and feel

Naast een duidelijke boodschap en een goede call to action wil je natuurlijk ook dat de reclame-uiting er aantrekkelijk uitziet. Hier kun je voor zorgen door:

  • De kleuren van je huisstijl te gebruiken. Zo is de uiting ook nog eens herkenbaar en passend bij eventuele andere reclame-uitingen.

  • Een redelijk groot en dik lettertype te gebruiken. Je wilt natuurlijk dat een passant je boodschap gemakkelijk kunt lezen.

  • Een afbeelding toe te voegen. Zorg wel dat de afbeelding je uiting ondersteund en echt bijdraagt aan je boodschap. Het zou zonde zijn als alleen je afbeelding wordt gezien, maar je boodschap niet wordt onthouden.

  • Het totaalbeeld rustig te houden, Less is more!

Animaties

Op de billboards van Bereik kun je niet alleen statische reclame-uitingen tonen. Ook bewegend beeld is in de meeste gemeenten toegestaan. Wil jij een reclame-uiting tonen met bewegend beeld? Neem dan de bovenstaande tips mee tijdens het ontwerpen. Zorg daarnaast dat:

  • De beweging minimaal is. Je wilt niet dat de beweging te veel afleid van je boodschap.

  • Niet te snel gaat. De boodschap moet nog wel goed gelezen kunnen worden. Wij raden aan om niet mee dan 2 slides te gebruiken.

De juiste specificaties

Denk bij het ontwerp aan de juiste specificaties. Bereik beschikt over veel digitale billboards met verschillende formaten. Je kunt hier per digitaal billboard de aanleverspecificaties vinden.

Je zal misschien opmerken de dat reclame-uiting, op basis van de specificaties, erg klein is en wellicht wat wazig kan lijken. Dit heeft te maken met het verschil in de pixeldichtheid van een laptop en een billboard. Op je laptop lijkt een uiting dus klein, maar op de billboards is de kwaliteit goed en schaalt de uiting over de pixels van het scherm.

Test je reclame-uiting

Je reclame uiting moet in een paar seconde duidelijk zijn voor een passant. Zij moeten weten voor welke dienst of product ze bij jou moeten zijn en hoe ze op jouw boodschap in kunnen gaan. Je kunt zelf een kleine test uitvoeren.

Loop een paar stappen weg van je uiting. Kun je jouw reclame-uiting nog goed lezen? Ja? Top! Laat je collega, die je reclame-uiting nog niet heeft gezien, ook een paar meter van de uiting af staan. Toon je reclame uiting enkele seconde. Wat heeft jouw collega gezien en onthouden?

Wij staan voor je klaar

Uiteraard staan de medewerkers van Bereik klaar om je te helpen of te adviseren bij het maken van een passende en geschikte reclame-uiting. Wij zijn te bereiken via: 010 – 503 00 29, ontwerp@bereik.nl of Bereik.nl.

Meer informatie opdoen?