Tips voor succesvolle eindejaarcampagnes met digital out of home

Sinds enkele weken liggen de kruidnoten alweer in onze winkelschappen. Een tijdige reminder dat de Sint over een kleine twee maanden weer aan wal treed in ons kikkerlandje. Met andere woorden; er staan weer een aantal verschillende feestdagen voor de deur. Hopelijk begint er al een (kerst)lampje te branden, want dit is de belangrijkste periode van het jaar om je marketing skills te laten schitteren. Het is van groot belang dat je als organisatie een opvallende strategie gebruikt waarin jouw eindejaarscampagne zich onderscheidt van de concurrentie. In deze blog geven wij je een aantal tips met digital out of home in de aanloop naar het einde van dit jaar.

Een pakkend moment voor digital out of home

Uit onderzoek is gebleken dat kwartaal vier voor een gevarieerd aantal branches het moment is om het jaar knallend af te sluiten. Zo is gebleken dat maar liefst 10% van de Nederlandse en Belgische bevolking in september van start gaat met de aankoop van kerst- en eindejaarsgeschenken. Nu wordt dit ook gestimuleerd door verschillende dagen als Black Friday en Cyber Monday. Deze dagen dienen als trigger om die geschenken al eerder aan te schaffen. Nog een reden om tijdig te zorgen dat de marketingstrategie van jouw organisatie optimaal is en klaarstaat in de aanloop naar het einde van dit jaar. Uiteraard is je marketingcampagne volledig afhankelijk van de doelstellingen en de branche waarin je actief bent. Is jouw doel om goodwill te creëren? Dan is er niet direct een deadline aan jouw boodschap gelinkt. Maar wil jij uitpakken met een eindejaarsactie, aanbieding, product of dienst? Dan is dit jouw moment! Elke organisatie wil zich uiteraard onderscheiden van hun concurrentie, maar hoe doe je dit nu precies met digital out of home?

Terugblik op voorgaande campagnes

Hebben jullie al eerder bepaalde marketingacties (zoals digital out of home) ingezet tijdens de feestdagen/eindejaarsperiode? Dan is het belangrijk dat je in kaart brengt hoe die hebben gescoord. Wat waren de doelstellingen en hebben jullie deze behaald? Hebben jullie de doelstellingen niet behaald, wat ga je dan dit jaar anders doen? Wat zorgde voor het meeste succes en hoe ga je dit aankomend najaar opnieuw inzetten? Alleen wanneer dit duidelijk is haal je het meeste uit jouw eindejaarscampagne. En vergeet niet; het is oké om te kijken hoe jouw concurrentie dit heeft aangepakt. Hier kan je weer van leren en met een beetje extra inzet zorg jij ervoor dat jouw campagne nóg sterker is!

Is dit de eerste keer dat jouw organisatie zich bezighoudt met een eindejaarscampagne? Zorg er dan voor dat jouw campagne bestaat uit voldoende variatie, test voorafgaand welke elementen het beste voor jouw organisatie werken en breng in kaart welke boodschap op welke tijdstippen jouw doelgroep het meeste aanspreekt.

Een gevarieerde marketingmix met out of home

Een sterke campagne verspreidt zich door middel van verschillende kanalen. Met de juiste marketingmix zorg jij ervoor dat de online en offline kanalen elkaar ondersteunen. Het heeft alleen zin om verschillende kanalen in te zetten wanneer jouw doelgroep zich hier bevindt.

Online zichtbaar zijn blijft een must. Het blijkt namelijk dat onze online aankopen in een stijgende lijn blijven toenemen. Bij het gemis aan inspiratie zijn we al snel geneigd om het internet af te struinen naar een leuk cadeau. Social media kanalen zijn al snel de plek om deze inspiratie op te doen. Met de nodige influencers wordt dit ook nog eens bewust en onbewust in je schoot geworpen.

Toch blijkt dat offline marketing een comeback aan het maken is. Jouw boodschap valt op tussen alle online advertenties wanneer je zichtbaar bent op een digitaal billboard langs de (snel)weg. Dit is een vorm van out of home reclame.

Mensen die in de auto zitten of buiten lopen kun je op dat moment gemakkelijker bereiken met een billboard campagne dan met een social media advertentie. De meeste mensen zijn dagelijks onderweg naar werk en in hun vrije tijd spenderen zij veel tijd op meerdere online kanalen. Hierdoor is de kans groot dat je iemand dagelijks meerdere keren bereikt door middel van out of home reclame. Doordat je meermaals in contact komt met je doelgroep blijft de boodschap beter hangen. Op den duur kan dit een verandering in houding en gedrag als gevolg hebben. Kortom: door het toevoegen van digitale out of home billboards aan jouw marketingmix zorg je voor een beter effect en een maximaal bereik. Ben jij benieuwd hoe je zelf kunt starten? Lees dan onze blog over hoe jij kunt beginnen met digital out of home.

Ook adverteren in de aanloop naar het najaar? Neem dan contact met ons op!