Wat is geholpen naamsbekendheid?

Met behulp van offline advertenties wordt het mogelijk om de naamsbekendheid van een merk in no time te versterken! Benieuwd wat geholpen naamsbekendheid precies inhoudt? In dit artikel lichten we toe wat deze vorm van naamsbekendheid is én wat de voordelen hiervan zijn.

Wat is geholpen naamsbekendheid?

Geholpen naamsbekendheid verwijst eigenlijk naar de mate waarin het publiek een merknaam kan herkennen wanneer ze deze zien of horen, met behulp van aanwijzingen. Dit klinkt misschien wat ingewikkeld, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn! Een manier om mensen aan een merk te herinneren is met behulp van advertenties. Denk hierbij aan een billboard of een bushokjesadvertentie. Door het publiek constant te herinneren aan de uitingen of huisstijl van een merk, wordt de naamsbekendheid steeds groter.

Geholpen merkbekendheid wordt over het algemeen gemeten door een bepaald type marktonderzoek. Hierbij worden respondenten gevraagd of ze een lijst met merknamen kunnen herkennen zonder enige aanwijzing. Het toevoegen van reclame inspanningen die gericht zijn op het vormen van merkassociaties, zal er snel voor zorgen dat de merkherkenning toeneemt bij de consument. Denk maar eens aan een consument die de campagne passeert van een bepaald koffiemerk. De consument wordt plots herinnerd aan dat ene cafétje waar hij of zij de koffie eerder zag. Zo’n campagne fungeert dan als aanwijzing om het koffiemerk direct te herkennen.

VOORDELEN VAN GEHOLPEN NAAMSBEKENDHEID

Door geholpen naamsbekendheid wordt het opbouwen van een merkvoorkeur bij consumenten eenvoudiger. Het vergroot de aankoopkansen en versterkt tegelijkertijd de relatie met consumenten. Hieronder zetten we een aantal voordelen van geholpen naamsbekendheid op een rijtje: 

HOGERE MERKHERKENNING
Eén van de belangrijkste en gelijk ook de bekendste voordelen van geholpen naamsbekendheid is dat het zorgt voor snellere merkherkenning bij consumenten. Door de inzet van reclamecampagnes kunnen merken de herinnering aan hun merk versterken.

STIMULATIE VAN AANKOOPBESLISSINGEN
Op het moment dat een consument een bepaald merk herkent en er vertrouwd mee raakt, stijgt de kans dat deze een aankoop doet. Door herkenning zijn consumenten over het algemeen sneller geneigd om een product of een bepaalde dienst te kopen.

OPBOUWEN VAN MERKLOYALITEIT
Wanneer consumenten herhaaldelijk in aanraking komen met een merk, wordt er een sterkere band gecreëerd. Zo sterk zelfs, dat er sprake kan zijn van een toenemende merkloyaliteit. Door herhaalde aankopen en positieve mond-tot-mondreclame kan de loyaliteit alleen maar toenemen.

VERGROTEN VAN MERKVOORKEUR
Tot slot kan geholpen naamsbekendheid bijdragen aan het versterken van de merkvoorkeur bij consumenten. Door positieve merkassociaties en regelmatige blootstelling aan een bepaalde merknaam, kan de voorkeur steeds verder toenemen. Hierdoor grijpen consumenten nét iets vaker naar dat ene merk en niet naar die van de concurrenten.

HOE KAN JE JOUW GEHOLPEN NAAMSBEKENDHEID VERGROTEN?

Door middel van buitenreclame worden consumenten direct herinnerd aan een merk. Dat is dan ook dé manier om de geholpen naamsbekendheid van een merk te vergroten. Op het gebied van buitenreclame heb je verschillende opties. Zo kun je kiezen voor billboards, snelwegreclame en nog veel meer. Een groot voordeel van offline adverteren is dat consumenten in aanraking komen met het merk op de meest strategische plekken. Denk hierbij aan de stad, in een winkelcentrum of langs routes waar men dagelijks rijdt op weg naar werk of om de kinderen naar school te brengen. Door de aanwezigheid op drukke locaties wordt een groot aantal mensen bereikt.

Adverteren in Roosendaal - Burgermeester Schneiderlaan

Zelf ervaren hoe je jouw naamsbekendheid kunt vergroten?

De professionals van Bereik staan klaar om je verder te helpen! Neem contact met ons op via onderstaande button.

Lees hier nog meer informatieve blogs:

Sterke campagne in Hellevoetsluis

9 tips voor het creëren van een sterke reclame-uiting

Met deze 9 tips creëer je in een handomdraai een sterke reclame-uiting

Lees meer
Coolsingel 1200x675

Digitale billboards vs. traditionele billboards

Lees meer over de voordelen van digitale campagnes t.o.v. traditioneel adverteren

Lees meer
Amsterdam.Locatie.A5.2

De toekomst van outdoor advertising

Lees meer over de toekomst van outdoor advertising in 2024

Lees meer