Het belang van marketing in de cultuur- en evenementensector

Het belang van marketing in de cultuur- en evenementensector

Niet alleen de evenementensector, maar ook de culturele sector heeft er belang bij om zich steeds meer richting een marketing gedreven sector te ontwikkelen. Op deze pagina vertellen we je graag meer over waarom een marketingplan maken in de cultuur- en evenementensector belangrijk is.

Extra focus op marketing bij zwaar weer

De cultuur- en evenementensector heeft het de afgelopen jaren erg zwaar gehad. Het is daarom hard nodig om zich meer op marketing te focussen, zodat zij hun hoofd boven water kunnen houden. Nederland heeft een enorm aanbod aan cultuur en evenementen. Nog steeds zien we deze sector zich uitbreiden in de vorm van muziekhuizen, podia en musea. Zowel op vaste locaties, maar ook op buitenlocaties of als eenmalige activiteiten. Denk hierbij aan de bekende eet- en/of muziekfestivals. Door de komst van deze nieuwe aanbieders en hun aanbod krijgt de stilstaande cultuur- en evenementen instelling een achterstand. Het is van belang dat de organisatie constant haar aanbod blijft verversen, laten zien dat zij met de tijd meegaan en inhaken op relevante zaken. Zij zijn genoodzaakt om deze veranderingen constant onder de aandacht te brengen door middel van een uitgebreide mediamix.

Positionering als merk binnen de cultuur- en evenementensector

We zien dat ook in deze sector branding steeds belangrijker is geworden. Het is van belang om jezelf te introduceren als merk en dus ook het bijbehorende cultuur- en evenementenaanbod. Een helder en goed gepositioneerd merk is iets dat zich onderscheidt van de concurrentie in het overaanbod wat dagelijks over consumenten wordt uitgestort. Ook de cultuur- en evenementensector zal zich moeten ontwikkelen tot een merk met een doordachte merkpositionering en merkidentiteit. Dit zorgt er ook direct voor dat de communicatie professioneler en vooral ook makkelijker is. Buiten dat spreekt het de doelgroep ook nog eens beter aan. Wanneer we naar de evenementen kijken, zie je dit al regelmatig gebeuren. De organisatie van een festival, tentoonstelling of podia optreden communiceert met een vaste tone of voice, heeft een eigen huisstijl en maakt gebruik van een uitgebreide mediamix.

Klassieke promotie methodes - werken die nog wel?

We zien dat men in deze sector veelal teruggrijpt op klassieke promotie methodes zoals de folder en zet die dan bij andere instellingen op de balie. Nu zien we alleen dat folders steeds minder effectief zijn. De doelgroep voor cultuur en evenementen oriënteert zich steeds meer digitaal. Zij zoekt meestal kort van tevoren uit wat er te doen is en speurt op social media of weblogs naar tips. Actief aanwezig zijn op zowel online als offline gebied en het gebruik van een aansprekende digitale mediamix is hedendaags een echte must.

Krap budget

De meeste cultuur aanbieders werken met een vrij klein marketingbudget, simpelweg omdat ze een kleine organisatie zijn, maar ook dankzij de lage bezoekersaantallen en dus beperkte inkomsten. Dit is uiteraard te herleiden naar de afgelopen 2 jaar, waarin we regelmatig met verschillende lockdowns te maken hebben gehad. Ook de subsidiegevers slaan vervolgens vaak de kleinere culturele instellingen en evenementenorganisaties over en zijn geneigd om veel sneller de grotere namen te subsidiëren. Daarnaast zijn de subsidies de laatste jaren flink gekort.

Ook met branding aan de slag?

Wanneer je digitale media op wil nemen in deze mediamix, is het van belang om rustig enkele verschillende reclame uitingen te proberen en te monitoren welke effectiever zijn. Gebruik vooral beeldende communicatie en zorg ervoor dat de reclame-uitingen (op bijvoorbeeld een abri of billboard reclame) opvallend zijn en alleen de noodzakelijke informatie bevatten. Denk hierbij aan de naam van de bijeenkomst, de datum en bijvoorbeeld de website. Digitale communicatie is dynamisch en is vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat jij top of mind bent bij de doelgroep. Uiteraard streef je er altijd naar om deze doelgroep te verleiden om actie te ondernemen en bijvoorbeeld een bezoekje te brengen aan jouw website of directe locatie. Een aansprekende en informatieve (actuele) website staat dus centraal in je communicatiemix.

Dé oplossing voor de cultuur- en evenementensector

Als je hier nu ook mee aan de slag wil, hoe doe je dat dan? Bereik heeft hier een effectieve oplossing in de vorm van out of home reclame. Hiermee bereik jij de doelgroep op een eenvoudige en effectieve manier. De digitale billboards van Bereik staan namelijk langs drukbezochte wegen, binnen gemeenten en langs snelwegen. Dit zijn locaties welke deze doelgroep bovengemiddeld bezoekt. De billboards helpen momenteel al een groot aantal verschillende soorten ondernemers meer potentiële klanten te bereiken, hun naamsbekendheid te vergroten en acties te promoten.

Interessant voor jouw onderneming?

Bereik maakt digitale billboards graag toegankelijk voor elke branche en is daarmee interessant voor zowel de commerciële als non-commerciële sector. Omdat er erg veel vraag is vanuit de cultuur- en evenementensector, hebben wij besloten deze non-commerciële sector te ondersteunen met extra scherpe tarieven. Ben jij benieuwd of wij iets voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze accountmanager Annabel Baerveldt via: 010-503 00 29, Annabel@bereik.nl of vul het contactformulier in. Annabel focust zich op de cultuur- en evenementensector en denkt graag met jou mee!